3. huhtikuuta 2007

Mallitilkku - mikä se on?

Kylmä hiki pukkaa pintaan kun olen lukenut enemmän kanssaneulojien kokemuksia uusista bambulangoista. Piristystä päivään saa kun käy kurkkaamassa esim. miten Sia on seikkaillut bambulankojen ihmeellisessä maailmassa. Lopputulos oli kuitenkin mainio. Ei voi mitään, mutta väkisinkin olen pohtinut viimeaikaisten kokemusteni myötä enemmänkin käsitettä mallitilkku, mikä se on ja miten se tehdään?

Ensinnäkin, olen sitä mieltä että mallitilkkua ei yleensä tarvi tehdä kun tekee ohjeen mukaan ja samasta langasta kuin malli on tehty ;-) Ohjeen tekijähän on jo kokeillut ja löytänyt sopivat puikot. Ok, se käsiala, käsiala... mutta minähän teen aina samanlaista tasaisen kireää neulosta ja aina on hyvä tullut :-o

Toisekseen, kaikissa ohjeissa käsketään ostaa aivan liikaa lankaa (tämän opin äidiltäni) ja siksi ostan yhden kerän vähemmän kuin käsketään, eikä siitä siis riitä mallitilkkuun. Mitä sitten, että käyn myöhemmin kuitenkin ostamassa vielä yhden kerän? Jostain syystä juuri siinä ohjeessa mitä minä kulloinkin teen tarvitaan sittenkin koko se määrä, mitä alunperinkin oli ohjeistettu. Toivottavasti muuten samaa värjäyserää on vielä jäljellä... Viimeksi kun pyysin miestä tuomaan vielä yhden kerä Samosta Prismasta ja käskin katsomaan tarkkaan niitä numerosarjoja vyötteessä, niin lakoninen kommentti oli: "Pidätkö sä mua ihan amatöörinä?" :) Oppi on siis mennyt perille!

Jos nyt vielä halutaan saivarrella, niin ehkä se lanka olisi kuitenkin riittänyt jopa mallitilkkuun, miksi muuten mulla olisi kaksi pahvilaatikkoa täynnä nk. jämäkeriä?

Mutta miten se mallitilkku oikeen tehdään? No tietty siten, että katotaan ohjeesta että esim. 20 silmukkaa ja 28 kerrosta mallineuletta on 10x10cm. Näinhän olen aina joskus ihan vaan kaiken varalta tehnytkin, sitten mittaillut tuotosta ja ihmetellyt että miten tää nyt muka mitataan kun on niin kippurassakin... NO, luin sitten jostain että jotkut muut ensin jopa pesevät tuon mallitilkun ja pingottavat sen ja sitten vasta mittaavat. Huoh, aivan liikaa vaivaa näin laiskalle, mutta toisaalta sitten pingotuksen jälkeen on varmaan aika helppo mitata. Ja olis muuten ehkä huomannut samalla että venyykö esim. tuo Bambu kauheasti pesussa...

MUTTA, ihan oikeasti se gauge siis mitataan näin:Voi hyvät hyssykät, siis että pitäisi ihan ylimääräistä neuloa ja vielä reilusti. Oikeesti hei, pitääkö noin tehdä? Ei kai kukaan näin tee? Näin meitä kuitenkin Jan Eaton neuvoo kirjassa 200 ripple stitch patterns. Ja hän varmaan tekee näitä juttuja työkseen. Pitäisikö uskoa (ja totella)?

Ehkä mun kuitenkin on paras vaan pysytellä näissä sukissa, ne aika usein sopivat, ainakin jollekin. Sain eilen toiset Jaywalkerit valmiiksi, noi mustankirjavat siis. Tein niistä vähän pidemmät Grumperinan alkuperäistä ohjetta mukaillen. Resoria on näissä vaan kaksi-kolme kerrosta ja silmukoita alussa vähän reilummin, niitä kaventelin pois nilkkaa lähestyttäessä. Laitan tähän vielä kuvan noista jo aikaisemmin valmistuneista punaisistakin, koska lähetän nämä linkin kera tuonne Grumperinan galleriaan. Punaisissa sukissa noudatin ohjetta orjallisesti (wau). Ai niin, paitsi en kärkikavennuksissa.

3 kommenttia:

Lumi kirjoitti...

Näin vasta neulomisen aloittaneena teen yleensä mallitilkun, varsinkin jos aion soveltaa jotain. Mutta! En minä sitä ikinä päättele, pese tai pingota. Teen tilkun, mittaan siitä menemään ja sitten puran sen. Hah! Okei ei ehkä ihan paras suunnitelma, mutta ehkä silti parempi kuin ei mallitilkkua ollenkaan.

Mari kirjoitti...

En minä ainakaan mitään mallitilkkua tee, en ole tehnyt ikinä. ;) Aloitan suoraan vain tekemään, ja jos tulee liian löysää/kireää, niin puretaan ja vaihdetaan toiset puikot. Eikä se tiheys koskaan ole niin millin päälle. ;) Joskus olen tehnyt niin, että olen neulonut ikään kuin mallitilkkua, johon olen luonut n. 10 cm verran silmukoita. Kun olen saanut tiheyden täsmäämään, olen purkanut tuon tekeleeni ja luonut samasta langasta silmukat uudestaan varsinaista työtä varten. Koskaan en mittaa, että täsmääkö se tiheys korkeuden puolesta ohjeessa annettuun tiheyteen, koska yleensähän se korkeus mitataan senttimetreinä eikä kerrosmäärinä. Jos leveyden puolesta tiheys osuu yksiin, niin sitten antaa vain puikkojen suihkia... ;)

Dick0369 kirjoitti...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色